Kunstenaars hebben een bijzondere kijk op de wereld. Daar valt veel van te leren. Niet voor niets vormt het werk van bekende kunstenaars het uitgangspunt voor De Kunstweken.

Om daarbij maximaal in te kunnen spelen op de specifieke behoeften, wensen en beperkingen van de diverse leeftijdsgroepen wordt het project opgesplitst in 4 niveaus aangeboden.

Van onderzoekende kleuter tot onzekere puber inspireren tot het maken van een echt kunstwerk, dat is waar De Kunstweken voor gaat.

 

Hoe dat er schoolbreed uit ziet? Bekijk online enkele schoolgaleriën:

 

Associatief en abstract

Kleuters zijn associatief en vinden hun eigen verhaal in abstracte kunst. Samen met De Kunstweken buigt de kleuterleerkracht dit talent om naar prachtige kunstwerkjes gebaseerd op het werk van Mondriaan of Kandinsky.

Herkenbare vormen, dynamisch en fun

De kinderen raken meer en meer geïnteresseerd in vormen. De kunstwerken worden beter herkenbaar, maar niet per se realistischer. Juist daarom vormen Haring en Warhol voor deze kinderen een prima bron van inspiratie.

Verhalende emotie en gevoel voor kleur

De nadruk komt meer te liggen op kleurgebruik en realisme. Werk moet concreet zijn, verhalend. Echte abstracties hebben deze leerlingen achter zich gelaten. Het werk van Van Gogh en Miró sluit perfect aan bij deze leeftijdscategorie.

'n Eigen kijk op de wereld

Emoties komen bovendrijven. Onderwerpen hoeven niet meer letterlijk te zijn: de leerlingen worden aangemoedigd kunst op een meer persoonlijke manier te benaderen.